top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

16

5 oktober 2016. Een dag die ik mij nog goed voor de geest kan halen. Ik was vrij van school want ik had een studiedag. Ik had niet al te veel plannen maar ik wist wat ik het op deze dag wilde gaan doen. Deze dag alweer ongeveer dan 4,5 jaar geleden ging ik namelijk een aanvraag doen om de contactgegevens en een ontmoeting met mijn biologische vader en halfbroers en halfzussen te krijgen. Die dag opende ik de website van stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting. Ik logde in met mijn DigiD en ik deed de aanvraag. 1 korte vragenlijst en 1 knop veranderde mijn leven.

3:07-3:3:46 - De aanvraag via DigiD voor de ontmoeting met mijn biologische vader en halfbroers en halfzussen (Missing Side - Aflevering 1: Het begin van alles)


Soms vraag ik mij af waarom de leeftijd van 16 jaar is gekozen om contact mogelijk te maken tussen donorkind en (donor)vader. De logische reden waarom het in Nederland deze leeftijd is is omdat de Nederlandse staat besloten heeft dat je vanaf je 16e medische beslissingen zelf zal mogen maken. De manier waarop wij zijn verwekt wordt in principe als je het zo moet interpreteren als medisch gezien. Wat als je er langer over nadenkt best logisch klikt. Maar de banden en relaties die wij aangaan met mensen worden dus ook medisch gezien. De vraag is nu waarom?


Een relatie tussen mensen is iets wat niet te beschrijven valt. Want geen relatie tussen 2 mensen is hetzelfde. Het is iets wat opgebouwd moet worden. Medisch is het van geen kanten. Vanaf je 12e mag je al inspraak hebben in je medische beslissingen en mag je als je ouders gaan scheiden kiezen waar je wilt gaan wonen. Maar waarom mag je als donorkind dan zelf niet eerder dan de leeftijd van 16 inspraak erin hebben of je al eerder contact zal willen hebben met je biologische vader en halfbroers en halfzussen? Je heb een gemeenschap nodig om een kind liefde te geven. Waarom dan niet die ene persoon ruimte geven om een deel van het kinds leven te zijn vanaf een eerder moment dan in de puberteit waarin de hormonen je rond de oren vliegen. Een kind heeft veel minder vragen dan een puber. Of op een andere manier misschien juist meer. Ik ken genoeg donoren die ik de afgelopen paar jaar gesproken heb die open zouden staan voor een eerdere relatie. Ties van stichting donorkind vertelde mij laatst terwijl ik hem interviewde over de hoofd genealoog die bij AMC was toen hij startte met het donoren van sperma. Deze genealoog was voor openheid. En had het er zelf over dat het voor donorkinderen zelf idealer zal zijn als een donor bijvoorbeeld bekend was vanaf het begin bij het AMC en dat via het matchen met donor het een soort van''dating proces'' ging worden. Ik weet niet zo goed in welke vorm deze gynaecoloog het voor ogen had maar het is een manier waar ik mezelf wel eens voorstelling van heb gemaakt. Een industrie die niet uit is op het maken van geld. Maar dat het welzijn van het donorkind voor op staat. Ik denk dat als deze optie wordt opgegeven naast de b-donor dat het de industrie veel meer donoren bezorgd. Dat hopelijk de ''black market'' donatie minder wordt. Ook al is het met de donoren van nu niet echt te stoppen. Ik denk dat de gevoelens en rechten van de donorkinderen voorop zouden moeten staan. Niet alleen hun rechten als donorkind maar ook gewoon het rechten als mens. Een mensenrecht is dat je het recht hebt om familiebanden te onderbouwen. Als Nederland hebben wij het mensen en het kinderrechten verdrag ondertekend. En nog steeds komen we vandaag de dag al deze rechten nog niet na. Er zijn nog zoveel donorkinderen in de toekomst die 16 jaar gaan worden in Nederland en deze rechten krijgen. En nu ook hopen dat ze er gebruik van kunnen gaan maken. Waaronder nog mijn halfbroers en halfzussen die nog niet bij ons bekend zijn. 16 jaar is aan de ene kant een oude leeftijd. Maar als ik er naar kijk van uit het stampunt dat het in het buitenland vaak 18 jaar is en dat in nog veel landen anonimiteit heerst, ben ik wel blij met de Nederlandse wetgeving. Elke dag kan er 1 van mijn halfbroers en halfzussen 16 jaar worden. De beslissing is dan aan hen. Komt de aanvraag nu of (n)ooit. Het zal een aantal maanden duren voordat ze ons onder ogen kunnen komen als ze via een aanvraag bij stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting ons zouden willen ontmoeten. Maar uiteindelijk hoop ik dat mijn halfbroers en halfzussen een keuze maken waar ze zelf achterstaan. En als dat de keuze is om ons een keer te willen moeten en ons daarna niet willen zien dan probeer ik dat te snappen en te accepteren. Maar als ze een relatie met ons willen gaan dan sta ik er open voor. Het maakt niet uit op welke leeftijd ik ze ooit ontmoet.

Staand in de wind tijdens mijn 16e verjaardag fotoshoot.

bottom of page