top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

Waarom ik het belangrijk vind om mijn halfbroers en zussen te kennen

Ik plaatste afgelopen 30 mei 2018 al een artikel over de dag van het donorkind voor de websites van ik vrouw van jou en van Xyto media die mijn artikel op meerdere stads dagbladen te plaatsen van Alkmaar, Amsterdam, Heerveen, Almere, Zaandam, Texel etc. Op die zelfde dag deed ik een oproep op mijn Facebook blog. Ik wilde mijn half broers en zussen de kans geven om eerder met elkaar in contact te komen. Mijn half broers en zussen zijn tussen 1999 t/m 2010 verwekt via het sperma van donor E19 van Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. Volgens de wet mag een donorkind contact met zijn of haar donorvader als ze 16 jaar of ouder zijn. Dan mogen ze een aanvraag doen bij stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting voor een ontmoeting met hun donorvader. Achteraf krijgt het donorkind de contact gegevens van half broers en zussen die bekend zijn bij de donor. ‘’Als elke half broer of zus zich meld rond zijn of haar 16e jaar ontmoet ik mijn laatste half broer of zus waarschijnlijk in 2027. Dat is echt een gekke gedachten.’’

Ik ben in de illusie opgeroeid dat ik geen half broers en zussen zou hebben. Ik vroeg het aan mijn moeder nadat wij het RTL4 programma Wie is mijn vader? hadden gevolgd. Ik dacht dat mijn zusje en ik niet de enige konden zijn want de andere hadden ook half broers en zussen. Mijn moeder zei toen:’’Ze hebben de donor speciaal voor ons uitgekozen zeiden ze. Hij is dus alleen voor ons.’’ Ik heb mezelf er toen bij die neergelegd dat het zo was. Want ja als jong kind denk je mother knows best zoals ze altijd zeggen in de Disney films. Als kind twijfel je niet aan wat je ouders zeggen. Ze hebben altijd gelijk, of toch niet? Ik wilde mezelf opgeven voor wie is mijn vader maar ik was helaas te jong. En ook niet van een hele anonieme donor. Dus dan was er toch niets uitgekomen. Ik had dus lang de gedachten van:" Ik kan alleen nog maar half broers en zussen hebben als mijn donorvader zelf kinderen heeft gekregen met zijn vrouw.’’

E-mailen naar het ziekenhuis Zoals ik in mijn eerdere blog bij ik vrouw van jou al schreef had ik een aantal maanden voor dat ik 16 jaar werd het ziekenhuis gemaild. Ik had eerder donorkinderen van dezelfde kliniek gesproken wie via de email meer informatie hadden gekregen over hun donorvader en eventuele half broers en zussen. Dus ik schreef een email naar het AMC voor meer info.

7 jun. 2016 20:37 Beste AMC.


Ik ben een Donorkind en ik ben 15 jaar en word over 4 maanden op 5 oktober 16 jaar. Mijn donorpaspoort heb ik al gekregen. Mijn donor is semi anoniem. En zijn donor code is E19. Mijn ouders is altijd vertelt dat hij alleen donor voor hun was. Klopt dit eigenlijk? En zo nee is er bekend of ik halfjes heb? En hebben jullie meer informatie dan dat ik alleen in mijn donorpaspoort heb staan?

Nu word ik 16 jaar en wil ik aanvragen om mijn donor te ontmoeten. Ik wil graag zo snel mogelijk het traject in gaan.

Kunnen jullie mij verder helpen?

Vriendelijk groet, Joëlle

De volgende dag, best wel snel had ik na 13 uur en 34 minuten kreeg ik antwoord op mijn email. Ik las hem meteen toen hij binnen kwam stiekem tijdens mijn les.

8 jun. 2016 10:11

Beste Joëlle,


Om het uit te zoeken heb ik de volgende gegevens van je nodig: De meisjesnaam en geboortedatum van je moeder. Als dit inderdaad om donor E019 gaat dan kan ik vermelden dat deze donor een B loket donor is en dat zijn gegevens reeds zijn doorgegeven aan de Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting. Donoren worden altijd bij meerdere patiënten gebruikt, in dit geval zijn er nog 19 zwangerschappen bekend. We hebben echter geen inzicht in de afloop van al de zwangerschappen. Om jouw gegevens aan de stichting door te geven heb ik de volgende gegevens nodig: Je volledige voornamen en achternaam en je geboortedatum. Je kunt gegevens van de donor opvragen bij: https://www.donorgegevens.nl/

Hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd, en ik wacht je antwoord af.

Met vriendelijke groet, ….

Die les zat ik in shock en nadat mijn mentor vroeg wat er aan de hand was met mij, schreeuwde ik het bijna van blijdschap van de daken. ‘’Ik heb 17 halfbroers en zussen!!!!!’’

Daarna was het de tijd om het aan mijn ouders te gaan vertellen. Dit was nog het begin van mijn school dag dus kon niet meteen naar ze toe gaan dus besloot ik ze beiden het nieuws te appen. Ze waren blij voor mij, maar ook in een shock. Er zijn dus gewoon veel meer kinderen van ‘’hun donor’’.

Tweede kerstavond

Ik kreeg een email met de tekst een half broer en half broertje. Het was dus zo dat de moeder van mijn half broers besloot te googlen op het donornummer van onze donor. Ze wilde namelijk al een aanvraag gaan doen via stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting voor de ontmoeting met onze donorvader. En hun moeder dacht even te googlen op donor E19. Wat ik vroeger ook wel eens deed als kind maar toen vond ik niks. En wat gebeurden toen ze dat in typte op google… ja… dat zal ik jullie eens vertellen. Mijn blog waar de donorcode in staat popte bovenaan op in google. ‘’Ehh jongens ik heb jullie wat te vertellen…’’’ Mijn oudste broer besloot mij een email te schrijven. De dag daarna gingen wij skypen, en sinds die tijd spreken we af zoveel als mogelijk is. We studeren allemaal, dus dat valt meestal in de vakanties. Ook vieren we samen onze verjaardagen. Wat heel erg gezellig is.

Elke jaar een nieuwe broer of zus

Op dit moment zijn er via de kliniek waar ik verwekt ben 8 half broers en zussen, uit 7 zwangerschappen bekend van de 19 zwangerschappen van 14 gezinnen die er zijn. En dan heb ik het nog niet over de nog ongeveer 13 halfbroers en zussen die zijn ontstaan doordat mijn donorvader een paar wensmoeders heeft geholpen die hij had ontmoet op het internet. De komende jaren denk ik dat er wel elk jaar een nieuwe broer of zus een aanvraag gaat doen om onze donorvader te leren kennen. Als elke halfbroer of zus zich meld rond zijn of haar 16e jaar ontmoet ik mijn laatste half broer of zus waarschijnlijk in 2027. Dat is echt een gekke gedachten. Als er dus een enigst kind is ontmoet ik die halfbroer of zus als ik 27 jaar oud ben en hij of zij 16 jaar. Ik ben misschien dan wel moeder of werk al. En die broer of zus is dan waarschijnlijk al bijna klaar met zijn of haar opleiding. Mijn donorvader is dan al bijna 60 jaar. Een rare gedachten zoals ik al zei. Er lopen nu gewoon kinderen tussen 7 a 8 en 15 jaar rond die nog niet bekend zijn bij ons. Ik denk soms er over na wat voor type mensen mijn half broers en zussen kunnen zijn. Over jongere half broers en zussen denk ik veel meer over na. Ik weet niet wie ze zijn, maar het kan zo maar zijn dat ik stage loop bij een half broer of zus in de klas als onderwijsassistent zonder dat ik het weet.

Mijn oproep

Ik wilde al een langere tijd een oproep plaatsen, en zag de dag van het donorkind als een mooie gelegenheid om de stoute schoenen aan te trekken en de oproep gewoon te plaatsen. Mijn oproep is tot nu toe 56 keer gedeeld. Met meeste reacties zijn goede reacties. Maar soms ook van die reacties dat ik levens op zijn kop zou kunnen verstoren terwijl mensen dat niet willen. En dat er mensen zijn die niet accepteren dat hun kinderen contact zouden hebben met half broers en zussen. Terwijl je niet weet of je kind dat wil als je ze niet vertelt dat het ze half broers en zussen hebben, waar ze niks vanaf weten Ik weet het is een kans van 1 op een miljoen is dat een ouder van een half broer of zus of mijn half broers en zussen zelf het lezen, maar mij gaat het om een principe. Dat ieder donorkind recht heeft om met zijn half broers en zussen op te groeien. En ze te kennen vanaf zo jong mogelijk. Stichting donorkind is bezig samen om de overheid over te halen om een landelijk registratiesysteem te starten waar half broers en zussen met elkaar in contact kunnen komen als ze dat willen.Ik vind het belangrijk om contact hebben met half broers en zussen omdat het toch een deel van mezelf is. Elke donorkind groeit op in een ander soort leven maar de meeste groeide tot nu toe op van mijn halfbroers en zussen met 2 moeders. Dat deel van onze levensverhalen komt dan wel over één. Mijn halfbroers die ik tot nu toe ontmoet heb zijn echt geweldig. Ons band is niet met woorden te beschrijven, maar het voelt heel erg natuurlijk aan. Het lijkt alsof we elkaar al jaren kennen. Ze maken mij tot een nog beter persoon. Ik heb er vrienden en familie voor het leven bij gekregen. En dat zal ik voor geen miljoen willen inruilen.

Deel zeker mijn oproep en volg mijn blog, Facebook, en YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van haar donorkind verhaal. Mocht je zelf contact willen met donorkinderen omdat jezelf een donorkind bent. Stuur een privé bericht naar de Facebookpagina van stichting donorkind. Ben je van een donorkind en wil je opzoek naar je donorvader en/ of eventuele halfbroers en zussen? Meld je dan bij de donordetectives door ze een privé bericht te sturen op Facebook. Dan word je toegevoegd aan de groep voor donordetectives die jou graag willen helpen vinden. Hun hebben een Facebookgroep en helpen donorkinderen via DNA testen zoals FamilyTreeDNA en stamboomonderzoek opzoek gaan naar hun donorvader en halfbroers en zussen.

bottom of page