top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

Nog geen kilometer, 250 meter

Ik weet nu al een lange tijd dat mijn vader dichtbij mijn oudtante woont. Daar kwamen we voor het eerst achter toen we onze gegevens gingen uitwisselen tijdens onze eerste ontmoeting in 2017. Mijn moeders zeiden toen: “Oh wacht dat is achter bij tante Olly.” Op dat moment dacht ik er niet zoveel over na. Ik dacht zo van “wat toevallig”. Later toen ik mijn vader beter leerde kennen vertelde hij dat hij er introk rond 2000 na uiteindelijk ze studie te hebben afgerond. Van studentenhuis naar een eigen huis. Hoe toevallig is dat. Er wonen vanaf ongeveer het jaar van mijn geboorte. Ik heb mijn tante wel eens gevraagd of ze hem kende of had gezien en het antwoord was nee. Ze had hem in al die jaren nog nooit een keer tegengekomen. Hoe dat kan is voor mij nog steeds een grote raadsel. Want ze wonen echt heel erg dichtbij elkaar. Voor de grap zocht ik het uit. De afstand tussen het huis van mijn vader en het huis van mijn oudtante lopend is volgens google maps 250 meter. Als ik de afstand bekijk dan schrik ik. Eigenlijk is het raar want ik wist al ze de eerste dag dat ik mijn vader ontmoette dat ze dichtbij elkaar woonden,


Inmiddels zelf wonend in Amsterdam boven mijn vader is het zo gek, want mijn tante woont zo erg dichtbij. Deze maand is het voor het eerst in iets meer dan 30 jaar dat mijn oudtante verhuist is. Nu geen 250 meter meer bij mij vandaan, nu is het 600 meter. Nog steeds minder dan een kilometer.


Wat ik mij besef is dat ze zo lang in dezelfde buurt leefde. Nu zelfs nog, alleen iets verder weg. Dat de afstand wat ze van elkaar af woonde nog minder was in het begin dan de afstand die ik om de week naar school moest lopen of fietsen vanaf mijn moedershuis naar mijn oude basisschool. Het is toch zo gek... het is zo erg apart. Ik besef het mij soms niet dat mijn vader zo lang dichterbij was dan ik dacht dat hij was al die tijd.


bottom of page