top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

Identiteit

In artikel 8 van het verdrag van de rechten van het kind wordt gezegd dat elk persoon het recht heeft op zijn of haar eigen identiteit. Maar wat is identiteit?

 

Artikel 8 – Eerbiediging identiteit

Verdragstekst

Lid 1. De Staten die partij zijn, verbinden zich tot eerbiediging van het recht van het kind zijn of haar identiteit te behouden, met inbegrip van nationaliteit, naam en familiebetrekkingen zoals wettelijk erkend, zonder onrechtmatige inmenging.

Lid 2. Wanneer een kind op niet rechtmatige wijze wordt beroofd van enige of alle bestanddelen van zijn of haar identiteit, verlenen de Staten die partij zijn passende bijstand en bescherming, teneinde zijn identiteit snel te herstellen.

Kern

De overheid moet het recht op identiteit van ieder kind eerbiedigen.

Toelichting

Elk kind heeft het recht om zijn of haar identiteit te behouden. Hieronder vallen in ieder geval de naam, nationaliteit en familiebetrekking van het kind. Een voorbeeld voor een donorkind is dat je hulp krijgt om erachter te komen wie je (donor)ouder is als jou dat niet is verteld door je ouders die je opvoeden, Deze hulp krijg van uit de staat.

 

Je identiteit bestaat uit veel meer dan er in het artikel van het recht van de kinderrechten beschreven staat. Identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en gelijkheid. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft, is het zelfbeeld. Er zijn verschillende soorten van het begrip identiteit te onderscheiden, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit.

De logische niveaus van Identiteit

Een deel van mijn genetische identiteit miste ik erg lang. Ik wist niet waar ik vandaan kwam en wie mijn voorouders waren. Maar sinds ik mijn vader heb ontmoet is dit gedeelte van mijn identiteit gedeeltelijk hersteld. Ik dacht altijd dat het kennen van de identiteit van mijn vader mij compleet ging maken. En het heeft mij ook completer gemaakt maar ik ben nog lang niet compleet. Mijn sociale en persoonlijke identiteit zal heel mijn leven blijven groeien. En mijn genetisch identiteit zal ik heel mijn leven lang ook beetje beetje beter leren kennen en omarmen. Daar sta ik open voor en het universum helpt mij. Het lijd mij met raad van de voorouders in mijn lichaam die mij voorgingen en deze aarde jaren geleden bewandelde. Ik ben niet mijn vader + mijn moeder. Ik ben een samenstelling van duizenden voorouders wiens kenmerken zich in mijn gedachten en in en op mijn lichaam vertonen. Maar bovenal ben ik gewoon mezelf. En ik heb zo dan ook mijn eigen kwaliteiten die ik met behulp van mijn voorouders ontwikkelt heb. Ik leer mezelf dag bij dag beter leer kennen. In principe ben ik een ''normaal persoon'' die zichzelf ontwikkelt en met hulp van mijn naasten. Een persoon die zichzelf leert te accepteren. Acceptatie. Één van de mooiste dingen die er bestaat,,,


bottom of page