top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

Family Health History Day


De eerste keer dat mijn medische familiegeschiedenis naar voren kwam was in een situatie waar bij ik naar het GGZ moest. Ik was op een basisschool leeftijd en ze gingen mijn lengte berekenen die ik ging worden. Dit moesten ze doen met hulp van de gemiddelde lengte van mijn vader… Ik was op dat moment nog niet in het bezit van zijn donorpaspoort en we wisten dus niet hoe lang hij was. Zover ik mij kan herinneren namen ze het met nattevingerwerk en gebruikte ze de gemiddelde lengte van een man + mijn moeder haar lengte op te berekenen hoe lang ik ongeveer ging worden. En op de dag van vandaag weet ik het antwoord nog steeds. 185 cm lang. Hoe ze dat berekend hebben geen idee. En daar sta ik nu dan met mijn ongeveer 173 cm. Ach dat komt ervan als ze er maar oplos gokken. Family Health History Day ook wel letterlijk vertaalt familie medische geschiedenis dag is een dag die samengaat met Thanksgiving op 26 november. Sinds het een van origine Verenigde staatse feestdag is. Het idee is om een dag te nemen waarop iedereen in uw gezin bij elkaar is en de medische familiegeschiedenis, met name het optreden van colorectale kanker wordt besproken. Zorgverleners moedigen aan om deze dag te gebruiken om deze en andere ernstige ziekten te delen. Voor Family Health History Day dit jaar ben ik begonnen aan het maken van een document met al de gegevens qua medische ziektes en beperkingen die er in de familie zowel van mijn moeders als vaderskant spelen. En wist je dat dingen zo lang in je familie hun genen kunnen zitten en dat ze generaties later zelfde familiaire kwaaltjes een aantal generaties verder weer tegenkomt. Ik heb medische dingen gemeen met sommige van mijn oudooms en oudtante zelfs. Het zit in de genen!

Wat zal jij kunnen je doen om je medische familiegeschiedenis te kunnen vastleggen? 1. Teken een stamboom.

Pak wat gekleurde pennen en leg het posterbord klaar. Dit is een geweldige dag om een stamboom samen te stellen die informatie over de medische geschiedenis van het gezin toevoegt. Vraag de oudere generaties om zoveel mogelijk kennis te verstrekken.


2. Stel een map samen met de medische familiegeschiedenis.

Doe het "old school" en stop alles in een map. Maak kleurrijke kopieën en verspreid ze onder iedereen, zodat alle informatie toegankelijk en gemakkelijk leesbaar is voor zowel familieleden als zorgverleners.


3. Wijs iedereen toe om eventuele gezondheidsproblemen op te schrijven en te delen.

Vraag vóór de feestdagen aan elk familielid (zelfs de kleintjes) om alle vragen of zorgen die ze hebben over de medische familiegeschiedenis van het gezin op te schrijven. Het zou je verbazen hoe nieuwsgierig kinderen zijn naar medische familiegeschiedenis. Neem op de Neem je vragen weg en begin met discussiëren.


4 Redenen waarom families hun mediscche familiegeschiedenis moeten kennen.

1. Sommige familieleden zijn misschien jong gestorven.

Als u chronische aandoeningen heeft die in uw familie voorkomen, is het belangrijk om de gezondheidsgeschiedenis van de familie te bespreken, vooral als er familieleden waren die stierven voordat de aandoeningen duidelijk werden.

2. Veel gezinnen hebben de neiging om deze ziekten te krijgen.

De meest voorkomende aandoeningen die in gezinnen voorkomen, zijn hartaandoeningen, diabetes en kanker (inclusief karteldarm, maag, endometrium, longen, blaas, borst en huid) en hoge bloeddruk. 3. Europese koninklijke families werden vervloekt door hemofilie.

Veel Europese koninklijke families hadden ofwel hemofilie, een bloedstollingsziekte die bekend staat als de 'koninklijke' ziekte, of droegen het gen - inclusief koningin Victoria en veel van haar nakomelingen - evenals de zoon van tsaar Nicolaas II van Rusland.

4. Levensduur kan erfelijk zijn.

Onderzoek toont aan dat iemands levensduur voornamelijk wordt bepaald door een combinatie van genetica en omgevingsfactoren.


Waarom je medische familiegeschiedenis belangrijk is.

1. Het gaat over familie.

Tijd voor familie is speciaal de feestdagen zijn de mooiste dagen van de jaren, simpelweg omdat iedereen samenkomt om een ​​maaltijd te delen, een kerstfilm te kijken en om oude familieverhalen op te halen. Maak tijd om elkaar te onderwijzen. Jonge mensen realiseren zich vaak niet hoe belangrijk het is om te weten over erfelijke factoren die onderweg voor problemen kunnen zorgen als ze trouwen of kinderen krijgen. Houd dit jaar tussen het eten van je maaltijd en het kijken van de kersfilm een serieuze discussie over jullie medische familiegeschiedenis.


2. Ken de risicofactoren voor colorectale kanker.

Colorectale kanker is een kanker van de darmen. Het is de tweede belangrijkste doodsoorzaak door kanker bij vrouwen en de derde belangrijkste doodsoorzaak door kanker bij mannen. Enkele van de risicofactoren zijn onder meer obesitas, diëten met veel rood vlees, leeftijd, geslacht en vooral een medische familiegeschiedenis van colorectale kanker. Die medische familiegeschiedenis neemt toe wanneer een eerstegraads familielid, inclusief een ouder, broer of zus of kind, wordt getroffen. Daarom is het zo belangrijk om de medische familiegeschiedenis te bespreken als het hele gezin aanwezig is.


3. Het is te voorkomen.

Het is belangrijk op te merken dat veel van de risicofactoren voor colorectale kanker te voorkomen zijn. De beste manier om de sprong op deze ziekte te maken, is echter door een colonoscopie te ondergaan. Screeningsrichtlijnen variëren voor mensen met een hoog risico, maar de meeste zorgverleners bevelen eerdere kankerscreenings aan, vooral als er een medische familiegeschiedenis is van deze specifieke vorm van kanker.

bottom of page