top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

Een nieuwe halfzus - Karlijn


Sinds 2017 dacht ik altijd dat ik de oudste halfzus was van onze groep met halfbroers en halfzussen. Omdat ik dacht dat mijn halfbroers en halfzussen als ze 16 werden wel een aanvraag zouden hebben gedaan om onze vader te ontmoeten. Mijn vader zei altijd dat ze ook later konden komen of misschien wel nooit. Ik wilde dat niet geloven, maar ja dit is het verhaal over hoe ik wakker werd met het nieuws dat ik een nieuwe oudere halfzus had.


Donderdag 18 april 2020

Ik had de dag ervoor gezien dat iemand voor een aantal uur mijn blog aan het bekijken was. Ik dacht misschien wil iemand mij interviewen en zit daarom zolang mijn blog te bekijken. Niet wetend dat het dus een nieuwe halfzus was die mijn blog aan het bekijken was. Ik keek op mijn blog Facebookpagina en Instagram en zag dat dezelfde persoon mij daar was gaan volgen. Uit nieuwsgierigheid begon ik haar Facebookpagina al te bekijken. Ik zat al een klein beetje te denken en naar haar foto’s te kijken. Kon dit een halfzus zijn?


Ze volgende mij ook op Instagram dus ik dacht laat ik haar maar eens een bericht sturen. Ik heb niet zoveel Nederlandse volgers op mijn donorkind Instagram, dus in eerste instantie was ik gewoon benieuwd of ze ook een donorkind was. Haar profielfoto kwam mij namelijk al bekend voor. Ik stuurde haar gisteravond een bericht. Met het volgende: “Hi Karlijn, leuk dat je mij bent gaan volgen. Ben je ook een donorkind?”


En heel vroeg voordat ik wakker werd reageerde ze er op. Toen werd ik wakker met dit bericht: “Hey Joëlle, Wat leuk dat jij zoveel deelt over jouw leven als donorkind. Ik ben jou gaan volgen omdat mijn donorvader ook E19 is. Hier ben ik 2 dagen terug achter gekomen. (Dat ik haar zus was) Een week geleden werd ik opeens door het AMC gebelt dat de informatie die ik als 12 jarig meisje had opgevraagd niet die donor was waar ik uit ben geboren. Dit was verkeerd bijgehouden. Toen ik te horen kreeg dat er zoveel halfsiblings bijkwamen was dat erg lastig om opeens te realiseren. Door op facebook te zoeken naar donorkind E19 ben ik bij jou terecht gekomen. Het lijkt me erg leuk om met jou en (mochten hun ook interesse hebben) andere halfsiblings in contact te komen en om jullie misschien ooit eens te ontmoeten.”


We appten kort nog even verder. Ik vertelde haar dat mocht ze zekerheid willen ze een DNA test kan doen bij Myheritage omdat mijn vader en ik daar getest zijn. Maar ze kan ook testen bij Fiom omdat ik daar sta en je je daar gratis kan aanmelden als donorkind. Ook was ik benieuwd, waarom is ze zo laat op zoek gegaan naar onze halfbroers en halfzussen en onze vader? Ze vertelde dat het een ingewikkeld verhaal was en dat ze mij graag over de telefoon wilde uitleggen. Ik stelde voor dat we in de avond na haar werk konden bellen. 


Ondertussen appte we tijdens haar pauzes op werk door. Ze vertelde mij al wat meer dingen wat haar verhaal voor mij alweer wat duidelijker maakte. Het is zo erg raar. Karlijn en ik verschillen namelijk maar 5 maanden en 23 dagen. En toch vind ik het heel erg leuk om een oudere zus te hebben. Het is iets waar ik heel erg lang op hoopte. Maar niet had verwacht om te krijgen. We begonnen in de avond met elkaar te appen en we kozen ervoor om uiteindelijk in de avond om 7 uur wilde gaan bellen. Het was zo erg raar. Ik had een gevoel alsof ik haar al kenden. We hebben in totaal 2 uur en 12 minuten gebeld. En voor mijn gevoel is er in die tijd nog geen één stilte tussen ons gevallen. Het werd trouwens zo laat dat we wel moesten stoppen met bellen samen. Uiteindelijk stelde ze zichzelf voor en de rest nadat ik haar had toegevoegd aan onze whatsappgroep en onze facebookgroep. We spraken af om de dag erna ook te gaan bellen met de rest erbij. En dat was het einde van het verhaal. Ook nog een klein bedankje aan het AMC. Zij hinten door naar mijn zus en haar moeder dat ze een zus had die actief was in de media. Wat ervoor zorgde dat de moeder van mijn zus mij eerder vond dan mijn zus online. Lieve Karlijn. Ik ben super blij dat je ons gevonden hebt. Wees welkom.


Nog 10 zwangerschappen uit 8 gezinnen waar we nog steeds niks vanaf weten. Ongeveer 10 personen die ons gaan vinden. We hebben het hele leven dus het zit wel goed. Mocht AMC nog meer gebeld hebben wie weet zien we de rest dan snel ook wel langskomen.

bottom of page