top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

Een bericht voor mijn halfbroers en halfzussen - 2020


Op dit moment heb ik 13 van de broers en zussen ontmoet (met mijn volle zusje er bij). Allemaal zulke mooie, lieve, aardige en slimme mensen. Eigenlijk zijn we allemaal een andere versie van elkaar en van onze biologische vader. Ik heb naar de gezichten gekeken en ik heb naar al de verhalen geluisterd. Ik zie veel gelijkenissen die ik bij ze allemaal terug zie komen. Dan realiseer je jezelf pas hoe erg DNA een rol speelt in het zijn van wie je bent als een persoon. Voor mij voelt het dan net alsof ik een experiment ben. Een proefpersoon waar op getest wordt om te zien hoe DNA een rol speelt in wie je bent als persoon. En dan zal er uitkomen dat het wel klopt. Het maakt je tot de persoon die je vandaag de dag bent. De opbouw van je DNA.


Het is misschien gek maar ik geef om al de minstens 32 broers en zussen. Ze hebben allemaal een plaatst in mijn hart. Ook al ken ik een groot aantal nog niet en heb ik ze nog nooit ontmoet. Ik voel mezelf verantwoordelijk om de geschiedenis van onze familie op te schrijven. Verhalen die onze vader en oom aan mij vertellen. En om dagboeken bij te houden van onze vele ontmoetingen. En bovenal zorgen dat we überhaupt elkaar een aantal keer per jaar kunnen zien. Naast de verjaardagen die een aantal van ons samen normaal gesproken vieren. Daarnaast probeer ik altijd een aantal ontmoetingen per jaar te plannen. Waarvan ik bij sommige onze vader probeer aanwezig te laten zijn.

Voor mijn halfbroers en halfzussen die dit artikel te zien krijgen. Laat het nummer 32 je niet afschrikken. Het is een grote schok. Dat weet ikzelf ook. Helaas wil niet iedereen (op dit moment) contact dus de kans dat we allemaal ooit in een kamer zitten is klein. Ook al zal dat wel mijn grootse wens zijn. De groep die contact met elkaar wilt groeit langzaam. De komende jaren zal die vast wel groeien maar dat gebeurd heel erg langzaam door de tijd heen. Je moet weten dat onze halfbroers en halfzussen en ik er altijd voor je zullen zijn. Waar je ons ook voor nodig hebt. Er kan altijd wel iemand zijn die je kan helpen en die ervoor je kan zijn. Ik zal er altijd voor je proberen te zijn. Dat beloof ik.

bottom of page