top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

De uitslag van mijn DNA test

Een paar maanden geleden heb ik een DNA tets mogen doen  aangeboden door Donor detectives. Omdat ik donorkinderen help met zoeken naar hun donorvaders. En ik in nog geen één DNA test stond en dat kon niet. Mijn DNA heb ik daarom getest en dat is naar Amerika gestuurd, naar familytreeDNA. Mijn resultaten, mijn Genetic make up is te zien in mijn video:

In de video zeg ik “huh waar is het westen?” Ik bedoel waar is het west Europa gebleven. Want mijn voorouders tot hoever ik nu ben komen meestal allemaal uit Nederland of Duitsland en dat ligt west Europa. Nederlands DNA bestaat niet dus er word gezegd dat Nederlanders vaak Britisch of te wel Engels DNA hebben.

Toen ik mijn resultaten binnen had gekregen van familytreeDNA heb ik gelijk mijn ruwe DNA gedownload en geüpload bij myheritage waar ik mijn stamboom maak. Na een aantal dagen was mijn DNA verwerkt en bleek ik daar een andere uitslag kwa genetic make up te hebben.


Mijn familytreeDNA resultaten:

- 97% Europees -

56% British

38% Scandinavisch

3% Zuid-Oost Europeaan (Italië, Griekenland,  westelijke balkanstaten van Bulgarije,  Croatie.)         

Trace results:

>1 % Ashkenazi (Joods)

>1% Sephardic

>1% oost Europa

>1% Asia minorminoe

Mijn Myheritage resultaten:

- 98,6% Europees -

57, 4%  Scandinavische

41, 2% Noord - en west Europees - 1,4 Afrikaans -

1,4 % Noord Afrikaans

Als ik online artikelen terug lees heb ik ongeveer wel de zelfde landen en moet het ongeveer wel klopen. Omdat sommige van deze landen het DNA op elkaar lijkt bijvoorbeeld en door alle migratie enzo. Maar het leukst vind ik nog wel door dat ik mijn DNA op myheritage heb geupload ik nu zeker (ook al was ik dat al) weet wie mijn biologische vader is. En hij letterlijk de helft van zijn genen heb ik gekregen. Precies 50%.

(Sommige erven minder DNA sommige erven soms meer DNA van hun ouders.)

bottom of page