top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

Genetic Identity day, de dag van het donorkind 2020


Het is dit jaar het 3e jaar dat we als community samen online komen om de dag van het donorkind te vieren. Wat ooit als ''grap'' in een Nederlandse Facebook Groep voor donorkinderen werd uiteindelijk een feestdag voor donorkinderen. Om aandacht te vragen rondom het taboe op het zijn van een donorkind. Internationaal is het opgepakt en daar werd in het Engels benoemd als Genetic Identity day. Want niet alleen donorkinderen hebben het recht om te weten waar ze vandaan en weten wie hun familie is. Dat recht heeft namelijk ieder mens.


Er wordt aandacht gegeven aan de feestdag door facebook kaders te gebruiken van de dag van het donorkind en van Genetic Identity day. En er zijn ook dit jaar weer zoveel verhalen van donorkinderen, donoren en ouders gedeeld online met behulp van de profielfoto kaders. Sommige gebruiken de dag zelf soms ook om ''uit de kast'' te komen over het feit dat ze een donorkind zijn.


Een ieder heeft het recht om familiebanden om te bouwen met zijn of haar familie mochten ze dat wensen. Dat ze gewoonweg niet elke dag zich zorgen hoeven te maken over wie ze zijn en over hun medische achtergrond. Dat ze zich niet bij elke man die aan de omschrijving van hun vader voldoet zich hoeven af te vragen of hij het is. Ook in de relatie tot broers en zussen. Dat je je niet hoeft af te vragen of je je broer of zus date. Maar ook andere biologische familie zoals grootouders, ooms en tantes, en neefjes en nichtjes.


Ik weet dat ik als donorkind erg bevoorrecht ben met de familie die ik erbij heb gekregen. Ik heb een vader met een heel erg leuke vriendin die openstaat voor contact en waar ik in de zomer samen net zoals gisteren lekker mee kan barbecueën op zijn dakterras. Maar ook met mijn broer waar ik samen mee kan lunchen net zoals ik vandaag gedaan heb. En alle andere leuke dingen die we de afgelopen jaren samen met mijn halfbroers en halfzussen gedaan heb. Zoals samen bowlen, naar de dierentuin, naar musea, samen op vakantie gaan, barbecueën en onze verjaardagen vieren. En gewoonweg elkaar zien maakt mij al gelukkig, Ik zeg het voor mijn gevoel best wel vaak maar ik ben zo erg blij en bevoorrecht om zo een geweldige familie te hebben. Wachtend op de rest en ik kan niet wachten op de toekomst. Maar voor nu zoals mijn vader altijd zegt leef ik in het nu en geniet ik vol op van hem, en de rest van mijn familie waaronder mijn halfbroers en halfzussen waarmee ik in contact ben.


bottom of page