top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJoëlle de Boer

De toekomst


Als ik denk aan de toekomst dan heb ik alleen maar een hele hoop wensen. Maar zeker ook een hoop verwachtingen die ik hoop dat die werkelijkheid gaan worden. Vroeger plande ik altijd heel erg veel voor uit in de toekomst. Dat is ook niet erg. Het is niet erg om dromen te hebben en daar op je fantasie de vrije loop te laten gaan. Ik droom zelf elke dag denk ik wel onbewust van dingen waarvan ik hoop dat ze ooit realiteit gaan woorden. Vroeger toen ik aan de toekomst dacht kon ik niet echt dromen over doelen die ik wilde behalen. Ik wist nog helemaal niks van het leven af. En ik weet dat ik met mijn 19 jaar nog niet alles van het leven weet maar ik weet dat ik een hoop heb meegemaakt. En sindsdien weet ik dat ik moet leven en dromen. Als ik naar mijn ideale toekomst kijk zie ik dat ik uiteindelijk al mijn halfbroers en halfzussen ontmoet heb. Maar dat de relaties die we met elkaar hebben heel verschillend zijn. Soms wenste ik echt dat het leven niet zo moeilijk hoefde te zijn. Dat iedereen gewoon normaal met elkaar om kon gaan en dat we gewoon van het leven kunnen genieten zonder ons ergens zorgen over te hoeven maken. Ik interviewden mijn vader laatst voor een artikel die ik moest schrijven voor een kennismakingsgesprek die ik ga hebben voor mijn journalistiek opleiding. Aan het eind praten ik met hem over hoe hij dacht dat over 10 jaar in de toekomst onze relatie er uit zal gaan zien die ik met hem heb. En over hoe hij denkt dat dit tot zijn relatie met de andere halfbroers en halfzussen van mij staat.


''Er zijn verschillen in de niveaus kwa relaties die ik met ze heb, maar zo gaat het ook in het normale leven.... (zal in de toekomst dan ook wel zo zijn.) In de toekomst denk ik dat jij wel eens af en toe met je kinderen langs gaat komen. Dat zal mij erg leuk lijken. Maar over het algemeen denk ik niet zoveel aan de toekomst en leef ik meer in het heden en denk ik alleen aan wat er nu gebeurd.''


En wat mijn vader heeft gezegd vind ik zelf erg mooi. We kunnen de toekomst ook niet voorspellen. We mogen dromen maar we moeten allemaal wat meer in het heden leven en genieten van wat we nu hebben. Ik heb mijn vader en halfbroers en halfzussen nu. Van het nu daar ben je zeker van. De toekomst is een zorg voor later. Ik weet dat ik in de toekomst mijn vader heb waar ik op vertrouwen en een aantal van mijn halfbroers en halfzussen die uiteindelijk wel of niet besluiten of ze komen en blijven en besluiten of ze een relatie met elkaar en mij willen op bouwen. En ook al is dat soms erg apart om relaties op te bouwen met mensen die door het lot door het sperma van dezelfde man zijn verwekt, het is zeker de moeite waard om het te proberen. Ik beloof je dat je er geen spijt van gaat krijgen. Zet een stap vooruit en je komt verder dan dat je ooit bent geweest. Wie weet houdt je er net als mij goede relaties met geweldige mensen aan over. Het leven is net een schaakspel. Je beslist zelf of je het wil spelen of niet en je moet zelf keuzes maken om te winnen en verder te komen.

bottom of page